copy protected

Sunday, 8 September 2013

Tutorial 5


Perkahwinan masyarakat melayu.2pptx from Fiona Yong



ISL(NOTA TAMBAHAN)
Kesantunan Berbahasa

Konsep
·   Kesantunan (politeness), kesopansantunan, atau etiket adalah tatacara, adat, atau kebiasaan yang berlaku dalam masyarakat.
·    Kesantunan merupakan aturan perilaku yang diterapkan dan disepakati bersama oleh sesuatu masyarakat tertentu hingga kesantunan itu menjadi prasyarat yang disepakati oleh perilaku sosial.


Kesantunan berbahasa dalam aspek kehidupan seharian
·  Kesantunan memperlihatkan sikap yang mengandungi nilai sopan santun atau etika dalam pergaulan seharian.
·   Ketika orang dikatakan santun, maka dalam diri seseorang itu terpapar nilai sopan santun yang berlaku secara baik dalam masyarakat tempat seseorang itu mengambil bahagian sebagai anggotanya.
·   Apabila seseorang itu melakukan perkara yang sopan, masyarakat memberikan nilai kepadanya, sama ada secara seketika (mendadak) atau secara konvesional (panjang,memakan waktu lama).
·    Ayat pujian yang dikeluarkan dengan penuh kesantunan misalnya :
 i) Terima kasih kerana menolong mak cik mengangkat barang.
ii) Bagus budak ni, bercakap dengan sopan dengan ibu bapa, rakan-rakan, dan orang kampung.
  →Kedua-dua dialog di atas menunjukkan bagaimana masyarakat memberi nilai kepada seseorang di dalam komuniti mereka.
  →Nilai yang diberikan oleh masyarakat tersebut berbentuk positif dan penuh beretika, seperti penggunaan perkataan terima kasih, bagus, dan bercakap sopan.
  →Kesantunan sangat kontekstual, iaitu berlaku dalam masyarakat, tempat, atau situasi tertentu, tetapi belum tentu berlaku bahagian masyarakat, tempat, atau situasi lain.
   →Ketika seseorang berjumpa dengan dengan rakan karib, boleh sahaja dia menggunakan kata yang kasar dengan suara keras, tetapi hal itu tidak sopan apabila digunakan kepada kawan yang baru dikenali.
  →Antara perkataan kasar yang sering digunakan ialah bodoh, bengong, benak, bahalol, tolol, bangang, dan sebagainya. Contoh ayat :
i) Bengong sungguh mung ni.
ii) Tu la makan banyak kepala ikan, sebab tu la benak.
ii) Mung ni dah la bodoh, tolol, bengong, bahlol, bangang. Buat pa pon semua tak jadi.
 ØKesantunan selalu bipolar, iaitu memiliki hubungan dua kutub, seperti antara anak dengan ibu bapa, antara orang muda dengan orang lebih tua, antara lelaki dengan wanita, dan murid dengan guru.
 ØDalam konteks kesantunan bipolar, situasi yang saya banyak alami ialah hubungan anak dengan ibu bapa, orang muda dengan orang tua, dan hubungan lelaki dengan wanita.
 ØContoh ayat :
             i) Mak, tolong ambik baju aku sat.
             ii) Orang tak makan lagi mak.
             iii) Mak, angah demam hari ni.
             iv) Mak, Lan dah nak keluar ni.

Nilai dan Kesantunan dalam Masyarakat Melayu
 vNilai merujuk kepada sesuatu yang kompleks tetapi berpola dan berprinsip yang memberikan arahan dan menjadi petunjuk kepada perlakuan dan pemiikiran manusia dalam mengatasi masalah (Kluckhon dan Strodtbeck (1961).
 vNilai menjadi ukuran dan pegangan tentang baik buruk atau cantik hodoh sesuatu perlakuan berasaskan kelaziman atau kebiasaan dalam sesuatu masyarakat (Wan Abdul Kadir, 2000).
 vMisalnya, kita berasa janggal apabila mendengar suami isteri mengungkapkan kata panggilan “aku” dan “kamu” dalam perbualan mereka.
    vPerlakuan yang demikian dianggap tidak santun.
    Jadi, nilai dan kesantunan mempunyai pertalian yang sangat erat.
  →Seseorang itu dianggap tidak sopan dan tidak mengamalkan nilai yang baik apabila bercakap menggunakan bahasa yang kasar atau tidak tahu meletakkan dirinya dalam sesuatu majlis.
  →Ketidaksopanan dan kerendahan nilai perlakuan dapat digambarkan dalam ungkapan berikut:
                              Ketika orang diam
                              Aku bersorak
                              Ketika orang duduk aku berdiri
                              Ketika orang memberi
                              Aku meminta
                              Ketika orang bekerja
                              Aku terlena
                             Ketika orang dipuncak
                             Aku masih merangkak.

·    Nilai berbahasa juga dititkberatkan oleh orang Melayu.
·  Maka wujudlah bentuk bahasa yang dikelaskan sebagai bahasa halus, bahasa kesat, bahasa kasar, bahasa biadab dan seumpamanya.
·    Oleh itu, seseorang itu perlu memahami dengan siapa ia berkata, sebab ia berkata, dan dalam situasi apa dia berkata.
·  Sesunguhnya, orang yang santun ialah orang yang tahu meletakkan dirinya dalam keadaan tertentu.

·  Semakin banyak penanda santun digunakan dalam sesuatu ujaran maka akan bertambahlah tingkat kesantunan si penutur (Asmah Hj Omar, 2002).

   Ia sesuai dengan ciri-ciri kesopanan yang dimiliki oleh orang-orang Melayu yang dianggap pemalu, lembut dan penuh keprihatinan terhadap orang lain.

Contoh Kekurangan Kesantunan
Masalah kurangnya aspek kesantunan berbahasa ini sering terjadi pada pihak-pihak yang berkhidmat di kaunter-kaunter barisan hadapan (customer service).
   →Tiada lagi kesantunan berbahasa ketika tetamu atau pelanggan yang hadir meminta bantuan atau minta perkhidmatan pada pekerja yang berkhidmat di kaunter-kaunter barisan hadapan, dan jabatan-jabatan yang bertanggungjawab dalam penguatkuasaan, seperti polis dan imigresen.
   →Bahkan cara pertuturan mereka pula amat atau sedikit kasar serta tiada senyuman yang terukir di wajah mereka.


Faktor-faktor
   →Gangguan emosi
   →Kurangnya ilmu pengetahuan tentang tatabahasa bahasa Melayu
  →Kebudayaan masyarakat Melayu tika kata-kata yang diujarkan atau dituturkan secara disengajakan atau sekadar bergurau senda.
  →Kurangnya aspek kesantunan berbahasa dalam suatu situasi kemungkinan disebabkan oleh gangguan emosi, mungkin sedang marah atau sedang ada masalah yang menimpa si penutur maka terkeluarlah kata-kata yang tidak sopan atau kata yang agak kasar nadanya.
   Hal ini boleh jadi disengajakan ketika menuturkan kata-kata demikian untuk melepaskan perasaan marah atau kekusutan fikiran, dan besar kemungkinan juga tidak disengajakan kerana sedang alpa atau lalai dibuai perasaan emosi tersebut (Abdull Sukor Shaari et-al, 2003).
  Selain itu kurangnya ilmu pengetahuan tentang tatasusila bahasa Melayu dan kurang pengetahuan tentang adat budaya masyarakat orang Melayu juga boleh menjadi faktor kurangnya aspek kesantunan berbahasa (Asmah Hj. Omar, 2002).
  Perkara ini terjadi pada mereka yang bahasa ibundanya bukan bahasa Melayu atau mereka tidak dididik dalam masyarakat Melayu.
  Tetapi terdapat juga penutur berbangsa Melayu yang tetap kurang fasih mengenai tatabahasa bahasa Melayu atas alasan mereka tidak bersekolah.
 ØWalau bagaimanapun, penilaian tentang kesantunan berbahasa sebenarnya ditentukan secara mutlak oleh pihak yang mendengar atau yang diajak bercakap.
 ØDi mana sering kali terjadi apabila pihak yang mendengar atau diajak bercakap menganggap dan menuduh pihak yang bercakap itu berlaku kurang sopan terhadapnya, misalnya si penutur sengaja menuturkan sesuatu yang menyinggung perasaan si pendengar, padahal si penutur tidak pernah berniat untuk berbuat demikian. 
 üTerdapat beberapa cara untuk menampilkan kesantunan berbahasa, di antaranya ialah cara sapaan lisan atau bertulis menggunakan bahasa Melayu dengan sopan santun supaya tidak dianggap sebagai biadab atau tidak berbudi bahasa.
 üTerdapat juga pelbagai situasi yang berbeza yang menuntut kita, yakni penutur bahasa untuk menggunakan bahasa yang menepati situasi dan kehendak sosial.
 üMaka kita harus menggunakan bahasa yang bersesuaian, nada atau intonasi yang tepat serta gaya bahasa yang sesuai dengan situasi dan sekeliling (George Yule, 1985).



Masyarakat Melayu Tradisional
  oMasyarakat Melayu Tradisional suatu ketika dahulu amat mementingkan penggunaan peribahasa dalam percakapan seharian.
  oHal ini demikian kerana pada mereka peribahasa merupakan bahasa yang halus serta indah digunakan.
  oSelain itu, peribahasa juga melambangkan yang bahasa Melayu adalah bahasa yang sarat dengan kata kiasan tetapi pada masa yang sama peribahasa turut menitikberatkan kesantunannya ketika dituturkan.
    vSalah satu fungsi penggunaan peribahasa adalah menyindir atau menegur tingkahlaku seseorang tanpa menyinggung perasaan orang yang ditegur itu.
 vBahasa indah yang digunakan dalam peribahasa tersebut boleh mendamaikan perasaan seseorang itu dan menerima teguran dengan hati yang lapang tanpa ada perasaan marah.
 vInilah kesopanan masyarakat Melayu tradisional dalam berbahasa. 
    vAntara peribahasa yang digunakan untuk menyindir atau menegur seseorang dengan    cara yang halus:



PERIBAHASA
MAKSUD
Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah ditepi pantai.
Secara tersiratnya, peribahasa ini mengandungi kata-kata sindiran yang membawa maksud member perangsang kepada orang yang lemah untuk melakukan sesuatu yang tidak biasa dilakukanya.
Sebab pulut santan binasa, sebab mulut badan binasa
Mempunyai kata sindiran yang bertujuan untuk member peringatan kepada seseorang agar berhati-hati semasa bercakap agar tidak mengundang padah.





Disediakan oleh:
Ivy Lieu Chai Ling
Wong Hung Cheng
Ngien Yien Yong

No comments:

Post a Comment

Printfriendly