copy protected

Monday, 9 September 2013

Interaksi 4

 ISL (Nota Tambahan)

Model Kesantunan  Lakoff (1978)
·   Ømenyarankan tiga peraturan sekiranya sesuatu perbualan mengekalkan keharmonian iaitu:
               a) Jangan memaksa
               b) Berikan pilihan
               c) Jadikan pendengar selesa

üJangan Memaksa          
·         Mengekalkan kesantunan formal untuk mengekalkan jarak pendengar dengan penutur. 

üBerikan pilihan
·        Peraturan berikan pilihan pula adalah peraturan dalam situasi tidak formal. 
·     Memberi peluang pendengar membuat pilihan menerima atau menolak sesuatu          permintaan, berfikir, membina ujaran dengan ayat tanya. 

üJadikan Pendengar Selesa
·        Bertujuan merapatkan hubungan baik antara penutur dengan pendengar. 
·       Menonjolkan sifat positif penutur-pendengar dan digunakan dalam kalangan yang              menjalin hubungan rapat.


 ØModel ini tertumpu pada kepentingan pendengar dan bersifat egosentrik.
 ØPenutur lakukan apa sahaja demi kepuasan pendengar.
*  ØModel ini mengutamakan kepentingan pendengar, tidak dapat dipertahankan dalam   semua peristiwa bahasa yang mempunyai matlamat yang berbeza.

     üModel Kesantunan Brown dan Levinson (1978 &  1987)
·       “Konsep menyelamatkan air muka yang dicetuskan daripada konsep air muka Goffman pada 1967.
·      Menafsirkan tingkah laku yang santun sebagai asas dalam mengekalkan kehendak air muka. “air muka” dikaitkan dengan perasaan nilai diri atau imej diri, perlu dicari, dan boleh hilang, boleh dikekalkan, dimusnahkan atau ditingkatkan apabila berinteraksi dengan orang lain.
·     “Air muka” positif merupakan keinginan individu untuk disukai, dihargai, dipersutujui, dihormati, orang lain. 
·        Air muka negatif merupakan keinginan untuk mempertahankan hak dan dan kebebasan melakukan sesuatu tidak dihalang.
·     B&L telah mengemukakan beberapa strategi untuk mengurangkan ancaman air muka iaitu Lakuan Mengancam Air Muka dan tidak melakukan Lakuan Mengancam Air Muka.  Namun begitu, Teori B&L ada kelemahannya.
   →Menurut Matsumoto dan Mao adalah beracuankan Barat dan tidak sesuai dengan tradisi Timor yang mengutamakan nilai sosial dan budaya yang meletakkan diri sendiri dalam perkara kedua.

 üPrinsip Kesantunan Leech
·  Geoffrey Leech dalam bukunya yang bertajuk “Prinsip Pragmatik” (1993) telah mendefinisikan kesopanan sebagai strategi komunikasi semata-mata.  
·         Sesuatu keadaan pertuturan biasanya bergantung kepada beberapa faktor relatif kekal seperti umur, jantina, status, darjah keintiman dan peranan. 
·    Maksim kesopanan ini dapat menjelaskan perkaitan sopan dengan tingkah laku manusia.
·    Maksim kesopanan ini akan kurangkan ungkapan pendapat yang tidak beradab dan hanya versi positif sahaja dengan ungkapan pendapat yang beradab sahaja digunakan. 
·    Leech telah mengemukakan maksim-maksim kesopanan atau maksim kesantunannya yang dapat menjelaskan perkaitan antara “kesopanan” dengan tingkah laku manusia. 
·         Kesopanan terdiri daripada dua iaitu kesopanan mutlak dan kesopanan relatif.
·    Maksim kesopanan Leech melihat kaitan kesopanan sebagai aspek penting dengan ketidakterusan berbahasa, pengecualian pematuhan prinsip kerjasama Grice dan lakuan bahasa. 
·     Pendekatan prinsip kesopanan dapat dilihat melalui maksim yang berpasangan iaitu meminimumkan iaitu pernyataan kepercayaan yang tidak sopan  dan memaksimumkan kepercayaan yang sopan serta berpusat kepada diri sendiri, penutur, pendengar atau individu lain.
·       Dengan itu, Leech mengutarakan enam maksim. 
·    Maksim tersebut ialah maksim santun, maksim kerendahan hati, maksim persetujuan, maksim simpati, maksim kedermawaan dan maksim sokongan. 
·      Setiap maksim akan diterangkan dalam subtopik 3.

 üMaksim-maksim dalam Prinsip Kesopanan Leech
·            Bahagian ini akan menghuraikan enam maksim yang diutarakan oleh Leech dalam       Prinsip Kesopanan Leech.
·         Maksim yang akan diterangkan adalah maksim santun, maksim kerendahan hati,      maksim persetujuan, maksim simpati, maksim kedermawaan dan maksim sokongan. 
·    Setiap maksim diberikan contoh yang sesuai dengan perlakuan seharian dalam  masyarakat Melayu.

 üMaksim Santun
·     Maksim santun ialah satu strategi untuk memininumkan manfaat bagi diri sendiri dan cuba untuk memaksimumkan manfaat kepada orang lain.  
·        Melalui maksim santun, penutur akan cuba memininumkan kuasanya kepada orang lain dengan cara memaksimumkan manfaat kepada orang lain.
·        Selain itu, maksim santun ini digunakan sebagai salah satu alat untuk mengungkapkan pujian kepada seseorang.  Contohnya:
        
         Contoh 1:
·       Pekerja : Saya rasa, belum masanya lagi untuk saya terima jawatan itu, Datuk.  Encik    Salleh lebih layak.
·      Majikan : Kenapa awak kata Encik Salleh lebih layak?
·      Pekerja: Yela, kan Encik Salleh lebih senior daripada sya.  Lagipun, dia lebih lama bekerja di sini berbanding saya yang baru bekerja dengan Datuk tiga bulan.

          Contoh 2:
·      A: Leman, bila dah habis belajar universiti nanti, jangan jadi macam abang kau tu, belajar tinggi-tinggi tapi tak nak kerja kat bandar, kerja di sawah juga yang dia nak.
·    B: Janganlah mak kata begitu, kan abang yang juga  bersusah payah sara keluarga kita selama ni.

üMaksim Kerendahan Hati
·    Maksim kerendahan hati adalah maksim yang meminimumkan pujian terhadap diri sendiri dengan cara memaksimumkan cacian terhadap diri sendiri. 
·      Melalui maksim ini, penutur akan merendahkan diri sehingga kadang kala menyebabkan pendengar merasakan penutur mencaci dirinya dan merupakan lakuan larangan sosial iaitu bercakap besar.
·   Maksim ini dapat dilihat melalui tutur kata yang disampaikan iaitu kata yang merendahkan diri. 
·        Hal ini kerana untuk mengingatkan diri bahawa pujian tersebut hanyalah sebagai salah satu penghargaan yang diberi agar seseorang itu lebih berusaha gigih.
·         Maksim ini juga digunakan dalam situasi tertentu iaitu apabila pujian diterima daripada seseorang yang lain. 
·    Adalah menjadi kebiasaan apabila dipuji seseorang itu akan menggunakan maksim ini untuk mengelakkan dari lupa diri akibat pujian tersebut. 
·    Dalam masyarakat melayu umpamanya, maksim ini digunakan untuk menimbulkan perbualan yang harmonis dengan masing-masing tidak memperlihatkan kelebihan masing-masing dan sebaliknya akan menyatakan kekurangan diri sendiri.
·  Contohya, dari segi pencapaian anak-anak, pembelian sesuatu dan sebagainya.  Keadaan ini berlaku untuk mengelakkan timbulnya tanggapan negatif kepada penutur seperti sombong, berlagak dan megah. 
·         
     Contohnya:
                           I.        “Macam awak bolehlah baca buku Cina sebab tahu bahasanya, tapi macam    saya ni baca buku-buku Melayu sajalah.” kata Lina kepada Jenny.
                          II.        “Tak mengapalah Mak Mah, lagipun Datuk bukannya memilih sangat, yang penting  boleh dimakan.  Mak Mah masaklah apa yang patut untuk makan tengah hari ni.” kata Datin Zura kepada pembantu rumahnya.

üMaksim Persetujuan
·    Maksim persetujuan ialah maksim yang memperlihatkan kecenderungan seseorang untuk melebih-lebihkan persetujuan terhadap orang lain. 
·  Maksim ini akan memininumkan kerugian kepada pendengar sebaliknya akan memaksimumkan kerugian kepada diri sendiri. 
·      Hal ini adalah untuk mengelakkan daripada konflik dan perbalahan di antara satu sama lain.
·   Selain itu, maksim ini adalah bertujuan menjaga air muka seseorang.  Berdasarkan konsep menjaga air muka seseorang ini lahirlah persetujuan yang menghormati orang yang dilawan bercakap. 
·     Persetujuan yang dituturkan adalah semata-mata menghormati penutur tersebut sahaja dan bukan isi pertuturan tersebut. 
·        
    Contohnya:
                            Contoh 1:
    A: Awak fikir Afifah ada kat rumah?
    B: Barangkali ada. Kan hari ini cuti.
                           
                             Contoh 2:
     A: Nyanyiannya memang merdu kan?
     B: Betul, tapi suara Akma lagi merdu kalau dia yang nyanyi.

üMaksim Simpati
·    Maksim simpati ialah maksim yang cuba memaksimumkan simpati kepada orang lain dan memininumkan antipati antara diri sendiri dengan orang lain. 
·   Dengan itu, penutur akan cuba untuk menghilangkan rasa benci atau perasaan negatif yang lain terhadap diri orang tersebut dan sebaliknya akan memberi sifat simpati dan belas kasihan terhadap orang tersebut.  
·    Dalam maksim ini ditunjukkan oleh dua penanda yang besar iaitu takziah dan tahniah.  
·   Ucapan takziah dan tahniah ini adalah lakuan tuturan berabad walaupun ucapan takziah mengungkapkan pendapat negatif kepada pendengar.
· Maksim ini juga digunakan untuk menyatakan kata-kata nasihat yang membantu meringankan beban yang ditanggung oleh pendengar dan menyalurkan maklumay yang berguna untuk pendengar tersebut.
· Dalam pernyataan simpati ini, nasihat adalah cara terbaik untuk menggambarkan seseorang itu membantu dengan cara saling mengambil berat dan tidak semestinya dengan kebendaan.
·   Dalam masyarakat Melayu, maksim ini digunakan bukan sahaja terhad kepada ucapan yang menyatakan perasaan sedih sahaja malah turut mengandungi unsur-unsur nasihat, ambil berat, kasih sayang dan nilai-nilai kesopanan yang lain. 
·          
     Contohnya:
ü  “Kesian budak tu, selepas mak ayah dia meninggal terpaksa tinggal di rumah anak yatim piatu.” luah Pat Itam kepada Mak Leha.  Mak Leha hanya mendiamkan diri kerana terkenangkan perbuatan ibu bapa Leman yang pernah merosakkan rumah tangganya.
ü  “Kalau betul nak kerja, kenapa pula pilih kerja sebagai pelayan. Awak masih muda, kerja itu tak baik untuk awak.” nasihat Mak Mah kepada Rina.

üMaksim Sokongan
·    Maksim sokongan ialah maksim yang memininumkan cacian terhadap orang lain dan memaksimumkan pujian terhadap orang lain. 
·    Maksim ini sebenarnya adalah maksim mengampu namun adalah tidak sesuai kerana bunyinya yang tidak sopan dan memberi konotasi yang negatif. 
·     Maksim ini biasanya adalah dengan cara memuji dan mengiyakan perbuatan seseorang agar individu tersebut meningkatkan semangat dan usahanya untuk melakukan sesuatu perkara dengan baiknya. 
·   Dalam masyarakat Melayu, sokongan yang diberikan bukan untuk tujuan “mengampu” semata-mata sebaliknya untuk  memberi sokongan yang ikhlas. 
·   Sokongan ini adalah bertujuan memberikan dorongan  dan meningkatkan semangat seseorang untuk berusaha dengan lebih gigih dalam melakukan sesuatu perkara. 
·        
    Contohnya:
      “Kalau dapat pekerjaan yang lebih baik, awak boleh saja berhenti kerja ini.” kata Encik Zali kepada pekerja barunya.
      “Jika awak berusaha sudah pasti cita-cita awak tercapai lagipun awak ini budak pintar.” kata Cikgu Murni kepada Rashid.

Maksim Kedermawaan
·     Maksim kedermawaan ialah maksim yang memininumkan manfaat atau keuntungan bagi diri sendiri dan berusaha memaksimumkan kos bagi diri sendiri.   
·  Melalui maksim ini, pernyataan seseorang itu merupakan suatu tawaran atau ungkapan yang sopan seperti bantuan, pertolongan dan kasih sayang. 
·     Contohnya:
          
 Contoh 1:
           A: Duduklah dulu ya. Saya pergi buat air jap.
           B: Tak payahlah. Kakak tak lama pun, singgah jap je ni.
           
Contoh 2:
           “Sebelum awak balik, terimalah buah tangan dari kami yang tak seberapa ni.” Ujar            Datin Seri Zaleha sambil menghulurkan sekeping sampul surat ke tangan Mak
           Munah.     


No comments:

Post a Comment

Printfriendly