Kesantunan Guru
· →Kesantunan
guru bermaksud tatacara, adat atau kebiasaan yang berlaku dalam masyarakat.
· →Kesantunan
merupakan aturan perilaku yang ditetapkan dan disepakati bersama oleh sesuatu
kelompok masyarakat tertentu sehingga kesantunan tersebut sekali gus menjadi
prasyarat yang disepakati oleh perilaku sosial.
· →Kesantunan
guru dapat dilihat dari pelbagai segi dalam pergaulan dan perhubungan antara
guru dengan murid, guru dengan rakan sejawat, guru dengan pihak pengurusan
sekolah dan perhubungan guru dengan masyarakat setempat.
· →Berdasarkan
perkembangan semasa dalam profesional keguruan, kesantunan dapat dibahagikan
kepada tiga iaitu:
-Kesantunan
berpakaian
-Kesantunan
tingkah laku
- Kesantunan
berbahasa
Kesantuan berpakaian
· ØKesantunan
berpakaian merujuk kepada jenis pakaian
yang digunakan, fesyen pakaian dan juga solekan.
· ØGuru
haruslah berpakaian yang sopan sesuai dengan etika berpakaian yang disarankan
dalam Peraturan Tatatertib dan Kelakaun bagi penjawat awam.
· ØGuru
tidak boleh berpakaian yang merangsang orang lain terutamanya dari segi jantina ØContohnya
berpakaian pakaian tembus pandang (transparence), menampakkan bahagian badan,
blause yang terlalu mini atau terbelah terlalu tinggi.
Kesantunan Tingkah Laku
· ØKesantunan
tingkah laku adalah merujuk tatacara bertindak atau gerak geri guru ketika
menghadapi sesuatu dalam situasi tertentu.
· ØContohnya:
ibu bapa yang datang berurusan di sekolah, berkunjung ke sekolah yang atas
sebab urusan,duduk di dalam kelas,berhadapan dengan orang yang kita hormati
seperti guru besar atau pegawai dari
jabatan,berjalan di tempat umum dan sebagainya.
· ØSemua
situasi yang dinyatakan di atas memerlukan tingkah laku yang berbeza.
ØSebagai
contohnya pada waktu makan bersama misalnya, memerlukan kesantunan dalam cara
duduk, cara mengambil makanan, cara makan atau mengunyah, cara menggunakan
senduk, cara membersihkan mulut setelah makan dan cara memakai tusuk gigi .
Kesantunan Berbahasa
· vKesantunan
berbahasa tercermin dalam cara berkomunikasi
sama ada dari segi verbal atau cara berbahasa.
· vKetika
berkomunikasi, guru perlu mengambil kira norma-norma budaya dan tidak hanya
sekadar menyampaikan idea yang difikirkan sahaja.
· vCara
berbahasa harus disesuaikan dengan unsur-unsur budaya yang ada dalam masyarakat
setempat.
· vPerkataan
atau bahasa yang digunakan perlulah sesuai dengan situasi ketika berkomunikasi.
· vGuru
yang tidak dapat menggunakan kesantunan berbahasa dengan betul mungkin akan
dianggap sebagai seorang yang sombong, angkuh, tak acuh, egois, tidak beradat,
bahkan tidak berbudaya.
vCara
berbahasa amat penting dikuasai oleh guru untuk kelancaran berkomunikasi.
vDengan
mengetahui cara berbahasa seseorang guru akan dapat menyampaikan mesej dengan
jelas dalam komunikasi tersebut khususnya ketika melaksanakan pengajaran.
vKesantunan
berbahasa ini perlu dikuasai oleh guru kerana melalui kesantunan ini guru akan
mengetahui:-
- Apa yang sebaiknya diucapkan pada waktu dan keadaan
tertentu.
-Ragam bahasa yang
sewajarnya digunakan dalam situasi tertentu.
- Bila dan
bagaimana giliran berbual dimulakan.
-Bagaimana
mengatur kelantangan suara ketika berkomunikasi.
-Bagaimana sikap
dan gerak-geri ketika berkomunikasi.
-Bila seharusnya diam dan menamatkan perbualan.
vCara
berbahasa seseorang guru dipengaruhi oleh norma-norma budaya atau kelompok
masyarakat tertentu.
vContohnya
orang Kelantan berbeza dengan cara berbahasa orang Pulau Pinang meskipun mereka
sama-sama berbahasa Melayu.
vHal
ini menunjukkan kebudayaan yang menjadi darah daging pada seseorang itu berpengaruh
pada pola bahasanya.
vOleh
itu seorang guru seharusnya mengetahui
dan memahami norma-norma bahasa sebelum menggunakannya ketika berhadapan
dengan murid-murid.
vPerkara
ini amat penting kerana cara berbahasa mengikut norma-norma budaya akan
menghasilkan kesantunan berbahasa.
ØSenyuman
manis dan tulus serta sapaan berbentuk
pujian merupakan aspek kesantunan yang diberi perhatian oleh seseorang yang
berilmu dan terpuji akhlaknya.
ØGuru
menjadi sebahagian orang yang dimaksudkan tersebut. Guru seharusnya menjaga
tutur katanya agar sentiasa mengamalkan kesantunan bahasa dan mampu memiliki
bahasa yang santun dan sesuai kepada muridnya, walaupun murid menunjukkan
tingkahlaku yang bermasalah.
ØGuru
juga menjadi teledan bagi murid dengan menera[pkan prinsip kesantunan dalam
setiap tutur katanya.
ØKesantuan
berbahasa menjadi pemangkin kepada pembentukan keperibadian murid.
ØCiri-ciri
kesantunan termasuklah
-Ikhlas, jujur, baik hati, penyayang dan
sanggup berjuang.
- Bersyukur dan berterima
kasih.
-Berani, tegas dan
mengelakkan perkara keji daripada berlaku .
- Menghargai dan
menghormati pihak lain.
-Menggunakan kata-kata
yang baik.
- Peramah, pemurah dan
bersedia membaiki kelemahan diri .
Kesimpulan
oKesantunan
bukanlah sesuatu yang dipelajari tetapi merupakan nilai yang perlu ada dalam
diri seorang guru sebagai model kepada murid.
oBagi
menjaga imej profesion, setiap guru perlu patuh kepada etika profesionalisme,
etika pengajaran, etika tingkah laku dan etika perkhidmatan awam (Abd. Rahim,
2007)
Disediakan Oleh:
Ivy lieu Chai Ling
Wong Hung Cheng
Ngien Yien Yong
No comments:
Post a Comment