Isu-isu Kesantunan masyarakat Malaysia
Salah Laku Guru Wanita
Pengenalan
· →Pendidikan
yang merupakan satu aspek yang paling asas dan dasar dalam sistem kehidupan
manusia.
· →Pendidikan
merupakan proses membentuk keperibadian manusia yang sempurna .
· →Semua
warga guru bertanggungjawab untuk membantu usaha-usaha mencapai matlamat
mewujudkan sistem pendidikan bertaraf dunia.
· →Guru
mesti mempunyai etika kerja.
Isu Etika Guru
· →Berdasarkan
Berita Harian yang bertajuk 'NUTP Dedah Salah Laku Guru Wanita', kami telah
menjumpai satu isu yang berkaitan kesantunan guru iaitu gangguan seksual.
· →Guru
tersebut didakwa ‘mengusik’ pelajar lelaki terutamanya yang memiliki paras rupa
atau penampilan yang menarik.
· →Tabiat
guru tersebut menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan ibu bapa pelajar
terbabit.
· →Salah
satu aduan yang dilakukan ialah salah seorang pelajar yang menjadi mangsa
kejadian menyatakan pipinya seing ‘dicubit-cubit manja’ kerana diminati bukan
sebagai hukuman disiplin.
· →Perkara
ini menjadi suatu isu apabila pelajar tersebut menjadi segan dan serba salah
apabia diejek oleh rakan sekelas selain rasa tidak selesa.
· →Isu
etika yang terlibat dalam kes ini ialah isu kesantunan.
· →Kesantunan
merupakan sesuatu perkara yang biasa dilakukan di dalam masyarakat.
· →Syed
Ismail Bin Syed Mustapa dan Ahmad Subki Bin Miskon (2010) menyatakan kesantunan
dibahagikan kepada tiga iaitu kesantunan berpakaian, kesantunan tingkah laku
dan kesantunan berbahasa.
· →Artikel
ini menunjukkan guru wanita ini terlibat dengan kesantunan tingkah laku.
→Syed
Ismail Bin Syed Mustapa dan Ahmad Subki Bin Miskon (2010) menyatakan setiap
guru perlu lebih mengutamakan kebajikan dan keselamatan murid daripada hal-hal
lain.
→Syed
Ismail Bin Syed Mustapa dan Ahmad Subki Bin Miskon (2010) menyatakan juga guru
juga perlu bersikap adil terhadap setiap orang murid tanpa mengira faktor
jasmani, mental, emosi, politik, ekonomi, sosial, keturunan atau agama.
Analisis Isu
Konsep Gangguan Seksual
· →Perbuatan
yang dilakukan oleh penggangu dianggap lucah
· →Mangsa
berasa terganggu akibat daripada perbuatan lucah itu.
· →Berdasarkan
prinsip undang-undang jenayah Inggeris menjelaskan bahawa sesuatu perlakuan itu
tidak boleh disabitkan sebagai jenayah jika pelaku tiada niat melakukannya.
· →Namun
gerak-geri pelaku tersebut boleh menunjukkan niatnya.
Bentuk-bentuk Gangguan Seksual
· →Gangguan
seksual dalam isu kesantunan guru ini terbahagi kepada dua iaitu secara verbal
dan non-verbal .
· →Kementerian
Sumber Manusia (1999) mengkategorikan bentuk-bentuk gangguan seksual kepada lima
jenis utama
1.
gangguan
secara lisan
2.
gangguan
secara bukan lisan
3.
gangguan
secara fizikal
4.
gangguan
secara visual
5. gangguan secara psikologi.
Gangguan secara lisan
· Penggunaan
bahasa lucah melalui perbualan, bercerita, berjenaka, membuat bunyi-bunyian, memberi
kritikan, komen, pujian atau mengajukan soalan berunsur seksual ke atas
penampilan, pakaian, tingkah laku, tubuh badan atau aktiviti seksual sehingga
seseorang berasa tersinggung, terhina atau terugut untuk berurusan.
Gangguan secara bukan lisan
·Sikap
atau perlakuan seseorang yang memberi maksud atau gambaran keinginan yang
berunsurkan seksual seperti menjeling, menggoda, merenung, mengintai, menjilat
bibir atau mengguna bahasa isyarat yang lain.
Gangguan seksual berbentuk sentuhan
fizikal
·Berunsur
seksual seperti mendekati orang lain dalam jarak yang terlalu dekat sehingga
orang tersebut berasa kurang selesa, memegang, memeluk, menepuk, menggosok,
mencubit, mencium atau meraba sehingga pengadu berasa tersinggung, terhina atau
terugut.
Gangguan secara visual
·Perlakuan
menghantar nota, surat, mel elektronik (e-mel), short messaging system (sms),
multimedia messaging system (mms), gambar (foto), poster, objek atau bahan
bacaan yang berunsur seksual melalui penggunaan apa jua peralatan media, peralatan
elektronik atau peralatan komunikasi kepada pengadu yang menyebabkan pengadu
berasa tersinggung, terhina atau terugut juga terjumlah kepada gangguan
seksual.
Gangguan psikologi
·Perbuatan
cuba merapati secara seksual, mendorong, mendesak, mengugut atau memujuk rayu
bagi memenuhi keinginan seksual
Hukuman kepada Pesalah
·Seseorang
Pegawai Awam yang didapati melakukan gangguan seksual, boleh dikenakan tindakan
tatatertib kerana telah melanggar peraturan 4A atau peraturan 4(2)(d).
·Seseorang
Pegawai Awam juga yang didapati bersalah melakukan gangguan seksual boleh
dikenakan mana-mana satu atau apa-apa gabungan dua atau lebih hukuman yang
berikut, bergantung kepada keseriusan kesalahan itu menurut peraturan 38,
Peraturan Pegawai Awam iaitu mendapat amaran, denda,lucut hak emolumen, tangguh
pergerakan gaji, turun gaji, turun pangkat atau buang kerja.
Kod Etika yang Berkaitan
· ÏGuru
tidak harus berkelakuan begitu rupa sehingga boleh mencemarkan sifat
profesionalnya dan akan menyebabkan kehilangan kepercayaan orang ramai.
· ÏGuru
seharusnya menjalankan tanggungjawabnya dengan penuh dedikasi, tidak
mementingkan diri sendiri dan memilih tugas.
· ÏPrinsip-prinsip
ini mampu mengelakkan seorang guru daripada terjebak dengan isu etika keguruan
yang boleh mencemarkan imej profesion perguruan.
ÏAntara
etika keguruan ialah tanggungjawab utama guru adalah terhadap anak
muridnya.
· ÏSalah
satu prinsip yang dinyatakan ialah prinsip kesetiaan iaitu prinsip yang
mempunyai kaitan dengan isu yang dibincangkan.
· ÏGuru
seharusnya tidak melakukan perkara yang tidak sopan sehingga mencemarkan
profesionnya.
· ÏGuru
juga bertindak sebagai pengganti ibu bapa iaitu membentuk tingkah laku murid.
· ÏSecara
kesimpulannya, guru yang bertingkah laku negatif terhadap murid tidak
mengamalkan kod etika yang telah digariskan.
Faktor atau Punca Isu Tersebut Berlaku
ØKeguruan
ialah satu jawatan professional seperti mana kerjaya-kerjaya lain dalam
masyarakat dunia.
ØSalah
satu sebab yang mewujudkan masalah kesantunan kepada guru ialah faktor peribadi
guru itu sendiri.
ØSudah
menjadi tanggapan umum bahawa guru boleh dijadikan model dalam kehidupan
bermasyarakat.
ØNamun,
pandangan dan tanggapan positif masyarakat kian menipis apabila ada sesetengah
guru yang melanggar etika keguruan.
ØIni
termasuklah guru yang selalu ponteng kelas dan keluar dari kawasan sekolah atas
urusan peribadi.
ØMalah
ada guru yang sanggup menghisap rokok dan bersembang dengan guru yang lain
sambil diikuti ketawa hilai.
ØLebih
malang lagi apabila ada guru yang telah memperdaya dan melakukan hubungan seks
dengan pelajarnya.
ØSegala
perbuatan negatif ini tentunya boleh mengikis kepercayaan dan penghormatan
masyarakat terhadap guru.
ØFaktor
yang menjadi penyumbang kepada perlakuan guru tersebut ialah pengaruh media
massa.
ØMenurut
kajian yang dilakukan pengaruh media elektronik lebih banyak dari pengaruh
media massa.
ØHal
ini demikian kerana pengaruh media elektroni boleh didapati tanpa sekatan.
ØAntara
faktor lain ialah guru tersebut menghadapi masalah keluarga.
ØKerjaya
guru cuma berkaitan dengan usaha-usaha mengajar dan mendidik manusia agar
berjaya dalam hidup mereka.
ØDunia
guru telah membataskan pergaulan dan interaksi mereka dengan rakan setugas dan
para pelajar sahaja.
Ø Peluang
mereka untuk bergaul dengan masyarakat luar begitu terhad.
ØSegala
keterhadan ini akan membataskan peluang orang ramai untuk mengenali dan
memahami peranan guru.
ØLebih
ketara lagi apabila guru-guru tidak mempunyai apa-apa kuasa atau pengaruh
terhadap urusan hidup masyarakat moden seperti sekarang.
v
Faktor
yang mendorong guru tersebut berkelakuan negatif ialah kurang memahami etika
keguruan.
vOleh
itu, bagi menjaga imej profesion, setiap guru perlu patuh kepada etika
profesionalisme, etika pengajaran, etika tingkah laku dan etika perkhidmatan
awam.
vGuru
merupakan tenaga ikhtisas di dalam bidang perguruan yang dipertanggungjawabkan
untuk mendidik murid-murid di seklah.
vOleh
itu, guru yang mempunyai kemahiran profesional serta kecerdasan emosi yang
tinggi memainkan peranan besar dalam menghasilkan generasi yang berpendidikan,
berkemahiran, berbudaya ilmu dan berakhlak selaras dengan Falsafah Pendidikan
Negara.
Implikasi Isu Keguruan Tersebut
· ØGangguan
seksual merupakan perkara yang mampu mewujudkan implikasi yang kompleks
terutamanya kepada profesion guru kerana guru merupakan pendidik yang
sepatutnya menjadi ‘role model’.
· ØAntara
impaknya termasuklah impak kepada psikologi, impak kepada emosi, impak kepada
kesihatan fizikal, impak kepada hubungan sosial dan ikatan sosial dan impak
kepada tekanan kerjaya.
ØMenurut
American Psychological Association pada tahun 1999 melaporkan ramai mangsa
mengalami tekanan berat selepas menerima gangguan seksual.
· ØIni
termasuklah kesan psikologi iaitu rasa rendah diri dan sering menyalahkan diri
sendiri.
ØApabila mereka mengalami perkara ini terlampau lama mereka akan
mengalami penyakit neurosis termasuk fobia.
ØMurid
yang mengalami gangguan seksual akan mengubah corak hidup mereka kepada pendiam
dan jarang bergau.
ØSelain
impak yang diberikan kepada psikologi dan emosi ganggaun seksual juga memberi
impak kepada kesihatan fizikal.
ØContohnya
ialah mangsa gangguan seksual juga sering kali mengalami pening kepala dan
muntah-muntah serta mengalami sindrom seperti tidak selera makan dan sukar
untuk tidur.
ØKesan
ini biasanya dialami mangsa kerana terlampau memikirkan perkara yang berlaku ke
atas diri mereka dan jika berterusan ia akan menjadi lebih parah sehingga mengalami
sakit mental jika tidak mendapat rawatan awal.
§ ÏGangguan
seksual khususnya di tempat kerja turut memberi kesan ke atas produktiviti dan
ekonomi negara.
§ ÏHal
ini juga merugikan pasaran buruh kerana ia boleh menjejaskan kenaikan pangkat
kepada mangsa yang sudah berpengalaman kerja kebanyakannya akan bertindak
berhenti kerja.
§ ÏIni
menyebabkan tukar ganti pekerja yang tidak dirancang. Selain itu, imej sesuatu
sekolah juga tercalar jika peristiwa tersebut diketahui umum.
→Implikasi yang dihadapi oleh guru yang melakukan perbuatan ini ialah hubungan guru dan murid menjadi renggang di mana semua murid akan menjadi takut untuk menuntut ilmu dengan guru tersebut.
→Dalam
situasi ini murid berasa tidak selamat untuk meneruskan sesi pembelajaran.
→Selain
itu hubungan guru dan rakan sejawat juga akan musnah kerana guru lain tidak
akan percaya kepada guru tersebut.
→Guru
tersebut juga akan mengalami masalah jiwa terjadap perbuatan yang dilakukannya.
vKesan
jangka masa panjang yang akan ditempuhi guru tersebut ialah mereka tidak
diterima oleh masyarakat di mana masyarakat akan memandang serong kepada
mereka.
vGuru
tersebut juga akan dipindahkan dari sekolah berkenaan bagi menjaga nama baik
sekolah tersebut.
vDi
mata masyarakat guru tersebut tidak mendapat tempat di mata masyarakat kerana
tidak dipercayai.
oKesan
jangka masa pendek terhadap profesion perguruan ialah profesion perguruan akan
dipandang rendah oleh masyarakat.
oMasyarakat
tidak memandang profesion ini sebagai profesion yang penting. Profesion ini
juga tdak dianggap mulia kerana masyarakat menganggap profesion ini bukanlah
selamat untuk anak mereka lagi.
oTambahan
pula profesion ini tidak lagi dihormati oleh masyarakat. Kesan jangka masa
panjang kepada profesion perguruan ialah generasi muda tidak lagi mahu menjadi
pelapis terhadap profesion ini.
oPenyusutan
kuasa untuk menjalankan tugas secara professional menyebabkan profesion
perguruan menurun di kaca mata masyarakat.
Cara Mengatasi Isu Keguruan yang
Berlaku
vPendidikan
merupakan satu kaedah yang terbaik untuk mengatasi tingkah laku guru yang
negatif di mana melalui kaedah ini kita boleh membangunkan kesedaran guru
tentang bahaya gangguan seksual yang dilakukan ke atas murid.
·
vKebanyakan
negara maju telah memperkenalkan pendidikan seks kepada semua masyarakat bagi
mendedahkan pelbagai isu dalam menimbulkan kesedaran mengenai ganggun seksual
seperti diskriminasi seksual, hak asasi wanita, nilai-nilai baik antara
hubungan lelaki dan perempuan, penderaan,pencabulan, seksual dan sebagainya.
vKerajaan
atau badan bukan kerajaan perlu memainkan peranan penting dalam menyediakan
pendidikan seks ini supaya dapat menyedarkan masyarakat khususnya guru-guru
dalam mengatasi masalah tingkah laku yang negatif ini.
vPendidikan
seks bukan sahaja sesuai untuk murid, gur-guru dan masyarakat namun kepada
pesalah gangguan seksual itu sendiri.
vPendidikan
seks ini bertujuan untuk memberi maklumat yang sebenar tentang keslaahan
seksual yang dilakukan lebih-lebih lagi dilakukan kepada murid.
vDi
samping itu juga, pendidikan seks ini juga mengetengahkan implikasi dan kesan
yang diperolehi oleh pesalah gangguan seksual jika mereka terus melakukan
gangguan seksual kepada murid-murid.
vKursus,
ceramah atau bengkel perlu dibuat lagi bagi meningkatkan nilai-nilai dan
tingkah laku yang teratur dan bertanggungjawab terutama yang melibatkan
penjawat awam contohnya guru.
vBagi
mengatasi masalah ini hingga ke akar umbi, semua guru perlu menghadiri kursus
yang dikendalikan oleh kerajaan bagi menyedarkan mereka tentang tanggungjawab
sebagai pendidik.
vNilai
murni seperti kemanusiaan, kasih sayang, nilai moral, etika, tanggungjawab dan
sebagainya perlu diterapkan ke dalam diri setiap guru.
vNilai
hidup yang baik ini dapat memelihara mereka daripada melakukan gangguan seksual
yang bertentangan dengan norma hidup yang perlu dipertahankan.
vGuru
perlu melibatkan diri secara produktif dalam proses perubahan, guru mempunyai
tujuan moral yang dikaitkan dengan tugas dan tanggungjawab mereka.
vKerajaan
atau badan bukan kerajaan (NGO) perlu menyediakan kemudahan khidmat kaunseling
khususnya kepada murid-murid yang mengalami gangguan seksual.
vSetiap
sekolah perlu mewujudkan khidmat bimbingan dan kaunseling yang dikhaskan untuk
guru bagi menangani isu gangguan seksual di mana khidmat ini dikendalikan oleh
individu yang pakar dalam masalah ini.
vKhidmat
bimbingan dan kaunseling ini bertujuan untuk membolehkan guru mendapatkan
bantuan dan nasihat dari pakar kaunseling jika mereka terjebak dengan masalah
ini.
vMenurut
Shertzer dan Stone (1981), mengatakan bahawa bimbingan sebagai perkhidmatan
membimbing individu yang memerlukannya untuk mencapai kefahaman, pengetahuan
dan kemahiran tertentu.
vMenguatkan
undang-undang juga adalah satu jalan mudah yang boleh diambil bagi mengatasi
tingkah laku yang negatif.
vPenguatkuasaan
undang-undang yang melibatkan kes gangguan seksual di kalangan murid ini
perlulah dibanteras supaya masalah sepri ini dapat diatasi dengan segera.
vDengan
adanya penguatkuasaan undang-undang ini, tingkah laku negatif di kalangan murid
mungkin dapat diatasi dan dibanteras dengan segera.
Kesimpulan
· vSecara
keseluruhannya, selaku seorang guru haruslah mempunyai sahsiah yang baik dan
dapat dihormati serta boleh dicontohi oleh murid.
· vGuru
adalah orang yang selalu mendapat perhatian walau di mana mereka berada.
· vOleh
itu, guru haruslah jelas tentang kod etika dan akauntabiliti keguruan.
· vMengikut
pengertian Kamus Dewan (2005) etika bermaksud satu sistem dasar akhlak, adat
atau tingkah laku atau kesusilaan.
Disediakan oleh:
Ivy Lieu Chai Ling
Wong Hung Cheng
Ngien Yien Yong
No comments:
Post a Comment